The Gray Man

Anthony a Joe Russo jsou dvorní režiséři pro Marvelovské filmy s Kapitánem Amerikou. Všechno dělají společně a tentokrát trochu se zavrtali do knižní předlohy Grayman. Joe pak s kámoši hodně poladil předlohu do filmového scénáře a v první volné chvíli natočili stejnojmenný film.

Tento film není žádným scénáristickým zázrakem, ale nabídne vám velice slušnou akční žánrovku s hromadou macho hlášek. Jedná se o příběh trestance, který je vytáhnut z lapáku pod podmínkou, že bude makat ve speciální ultra tajné jednotce CIA. Čím více stárne, válka agentů a svět se proměňuje. Intriky zasáhly i CIA a náš agent se dostane do ohrožení života. Ze všeho se musí prostřílet.

Našeho agenta hraje Ryan Gosling (Blade Runner 2049) velice obstojně. Ono se po něm chtějí spíše kaskaderské, než herecké kousky. Jeho úhlavního nepřítele hraje „nečekaně“ Chris Evans (Avengers: EndGame), kterému prostě dobrácký ksicht Kapitána Ameriky není možné odpárat a záporná role byla spíše trochu komická. Měl by zůstat na té světlé straně dobra. Billy Bob Thornton v roli mentora agentů CIA příjemně potěšil.

Celkový vizuál, kamera a styl mi hodně připomínaly Deadpool a Kingsman: První mise, Což je zvláštní, protože nikdo z autorů nemá s Deadpoolem a Kingsmany nic společného. Pak jsem si prolustroval jméno hlavního kameramana Stephen F. Windona. To jméno mi bylo povědomé. No a on je to mistr kamery pro filmy Rychle a zběsile. Tak už jsem byl doma. Kamera je totiž rychlá, zběsilá, barevná a odporuje zemské gravitaci při akčních scénách ve vzduchu i na souši.

Akční scény jsou hlavním tahákem celého filmu. Teda, hlavním tahákem je samozřejmě to, že se velká část filmu natáčela v Praze. Filmaři prý měli i speciální informační e-maily, letáky a infolinku pro obyvatele Prahy, aby si každý mohl zjistit, kde a kdy se bude natáčet a která čtvrť bude uzavřena. A že jich nebylo málo. Štáb totiž za film utratil přes 200 milionů amerických dolarů. Akční scény jsou na jedničku. Vynikající choreografie, vynikající efekty a dech beroucí akce plná nápaditých soubojů. Dlouhá několikaminutová scéna souboje v pražské tramvaji T14 je libovka. O tom, jak se natáčelo, se můžete podívat v tomto video. Když jsou na place stovky kaskadérů, je to hotový koncert. Před rozstříleným Rudolfinem tahle věta nabývá úplně jiného rozměru. Nicméně i když jsou bojové záběry občas trochu předimenzované a trošku chybí fyzikální zákony, jsou stále hlavním důvodem, proč film vidět.

Takže tu máme žánrovku pro milovníky pořádné filmové akce, milionů vystřelených kulek a fajnových akčních záběrů. Z hereckého hlediska je to dnešní blockbusterový standard. Film vlastně pokulhává jen kvůli příliš upravené předloze. Kniha je totiž o dost lepší. Ono ruku na srdce, neexistuje moc filmů, které jsou stejně dobré nebo dokonce lepší než kniha, ale tady ten rozdíl pocítíte. Film prostě nesděluje všechno a konec poukazuje na nějaký možná zamýšlený druhý díl. Třešničkou na dortu je jeden indický morální záchvěv v hromadě mrtvol v závěru filmu. Takový klasický Netflix styl.

Film mohu doporučit jako příjemnou oddychovku u pořádné střílečky nebo pokud se chcete podívat do historické Prahy bez nutnosti cestovat. Jedno zhlédnutí bude stačit.