Čas / Old

Hlavní filmoví protagonisté budou mít času opravdu málo. Ubytují se v tropickém luxusním letovisku, aby si odpočinuli od svých každodenních starostí. Od obsluhy hotelu dostanou jako VIP zákazníci tip na speciální pláž, kde mohou strávit příjemný den bez zbytečné masy lidí a dostupnosti mobilního signálu. Má to jeden háček. Na této pláži plyne čas jinak. Poněkud rychleji. No, spíše brutálně rychle. A nezapomněl jsem zmínit, že nejde z pláže odejít? S tím je potřeba se nějak vypořádat a zachránit si holý život. Boj s časem začíná. Doslova…

Film je adaptací grafického románu „Sandcastle“ spisovatele Pierra Oscara Lévyho a umělce Frederika Peeterse z roku 2010. Scénáře i režie se ujal samotný M. Shyamalan, který si ve filmu střihl i jednu menší roli. Větších rolí se ujali například Rufus Sewell (Otec, Judy), Thomasin McKenzie (Králíček Jojo), Gael García Bernal (Kubánská spojka) a další.

Ve výsledku je to úplně jedno. Ani jedna z hlavních postav není výrazná a ve výsledku ani zvlášť sympatická či vhodná k zapamatování. Je to škoda, protože většinu času ve filmu nejde o nic víc, než o dialogy a snahy postav nějak reagovat na vzniklou situaci. Není to tak úplně většina filmu, ale první dvě třetiny. Zmiňované dialogy jsou plytké a děj je zmatený jako kuře v poli s obilím.

Jedna nelogická událost a hypotéza střídá druhou. Už jen ten fakt, že na světě existuje místo, které má pár stovek metrů a neplatí zde žádné fyzikální a přírodní zákony. Celý film to brutálně táhne dolů a divák se může cítit trochu v kleštích bez jasného východiska a možná i s myšlenkou, že sáhne na ovladač a vše předčasně ukončí. Což by byla docela škoda, protože všechny události vezmou pořádný spád až v závěrečné třetině filmu. Tato poslední třetina je opravdu thrillerová. Nejasné nic neříkající dialogy a záběry bez cíle jsou nahrazeny akcí. Mnohdy i trošku děsivou. Určitě bych vypíchl scénu s modelkou v jeskyni a s doktorem u ohniště. Uvidíte sami. Konečně dostáváte intenzivní zážitek, který vás přes další dávku nelogiky dovede do velkého finále s posledním obratem v ději. Je to přesně ten typ obratu, který M. Shyamalan perfektně umí. Vyrazí vám dech. Poukáže na pomíjivost našich životů. Na to, co je v životě důležité a nad čím může člověk na sklonku života přemýšlet. Také ukáže, že ne vše na první pohled je takové, jak vypadá. Nicméně nemohu prozradit více, abych vás nepřipravil o velké překvapení.

Suma sumárum. Nápad a nosná myšlenka filmu je skvělé. Závěrečná třetina je nasycena akcí a velkým dějovým zvratem. Nicméně abyste se dostali až tak daleko, musíte vydržet více než 60 minut pomatenosti, nejasného děje, absence logiky, dějové hlouposti a trestuhodných hereckých výkonů. Vtáhnutí děje nefunguje tak, jak by mělo. Když to vydržíte, třeba vás film potěší, ale další Šestý smysl neočekávejte.

Tento film v konečném důsledku patří mezi ty nejvíce polarizující společnost a kritiky. Někdo ve filmu našel hlubší logiku a posílá dílo do nebeských výšin. Jiní sledující naopak píšou, že to byl jeden z nejhorších thrillerů vůbec a skvělý námět nebyl využit na sto procent. Já osobně mám raději filmy, kde nemusím provádět hloubkovou analýzu k pochopení smyslu. Pak je tedy otázkou, zda jsem jen obyčejný divák, co chce ve filmu logiku nebo milovníci Shyamalana vidí to, co tam vlastně sami chtějí vidět. Za každou cenu. To však musíte už posoudit sami, až ČAS dokoukáte.

Samozřejmě to bude vyžadovat část této nezastavitelné veličiny.