Pašerák / The Mule

Děj filmu je pravděpodobně článkem v New York Times s názvem „90 letý pašerák drog kartelu Sinaloa“. Tehdy se jednalo o Leonarda Sharpema, který si v důchodu přilepšoval prácičkou pro drogový kartel.

Clint Eastwood tento film řežíroval a sám si střihnul hlavní roli. Jmenuji se Earl, by klidně mohl zvolat. Earl Stone je inteligentní, ale trochu zahořklý důůchodce, který celý život věnoval pěstování lilií. Většinu svého života bohužel trávil buď v zahradě, nebo v kabině svého pickupu napříč Spojenými státy Americkými. Rodinu tedy trochu zanedbával. S příchodem internetu šel jeho byznys do kopru (zkrachoval, ne, že začal místo lilií pěstovat bylinky) a pochopil, že rodinné vztahy se obrátily v prach. Jediný, kdo ho má rád je jeho vnučka Iris, které by rád zlepšil život a zachránil tak zbylé střípky rodinného zrcadla. K tomu Earl potřebuje balík prachů, který nemá. Takže vezme za vděk kurýrní prací, kde se nemá na nic ptát a jen vozit. Jak snadné. Nebo ne?

Devadesát procent filmu je o hereckém umu Clinta Eastwooda, který si roli režíroval takzvaně na triko, stejně jako v trháku Gran torino. Podobnost mezi těmito tituly je opravdu znatelná už od prvních filmových momentů. Nicméně film je obsazen opravdu hvězdně. Andy Garcia prý žadonil, aby si mohl zahrát po boku Clinta Eastwooda. Nakonec vyfasoval roli narkobarona. V opozici proti Andymu hrají Bradley Cooper, Michael Peña a Laurence Fishburne jakožto agenti DEA, kteří si lámou hlavu, kdo je ten záhadný nový kurýr převážející stovky kilo kokainu. Zmiňovaná herecká esa nemají bohužel moc prostoru. Ale jak se říká u filmu: není malých rolí, jen malých herců.
Takovou malou zajímavostí je, že earlovu dceru Iris hraje skutečná dcera Clinta Eastwooda, Alison.

Původně jsem na tento hvězdně obsazený kus nechtěl ani koukat. Premisa filmu mě nenadchnula. Byla do docela chyba, protože nálada snímku je úplně jiná, než bychom všichni čekali. Čekal jsem spěch, honičky, drogy všude možně a nějaké drsné finále. Místo toho mi na obrazovce přistálo milé drama. V celém filmu dojde asi jen na dva výstřely, jednu nakládačku a dvě vraždy, které se obešly bez krvavých scén. Dokonce i akční scény plynou ve filmu tak nějak pomaleji. Žádné rychle střihy, prostě nic.

Earl říká vše jasně a dává dostatek prostoru, abyste si uvědomili, co ve své hlavě řeší. Když je smutný, poznáte to. Když vtipkuje, poznáte to. Tohoto obrozeného dobráka si zamilujete. Nechce totiž vydělávat pro sebe. Uvědomuje si, co ve svém životě pokazil a snaží se vše napravit i za cenu velice nebezpečné práce. Ze začátku ani netuší, co veze za zboží. Dostal od těch hispánských kluků prácičku za fajn peníze, tak prostě jezdí. Vždyť to dělal celý život. Když dojde na kritickou situaci, s rozvahou 80 letého muže ji vyřeší. To co by v jiném filmu končilo přestřelkou, zda končí dvě pikslami karamelového popcornu. Uvidíte sami.

Film je uvolněný na maximum. Nezabíhá do zbytečných detailů, nespěchá a vypráví dojemný příběh. Příběh starého muže, kterého nedokážete vidět jako pašeráka drog. Je to dědeček a gentleman ze staré školy. Zažil válku v Koreji a kvůli snaze o zabezpečení rodiny o ni přišel. Jeho cílem je vše zachránit a je jedno jak. Budete mu fandit a tajně doufat, že tahle road movie dobře dopadne.

Snímek mohu jednoznačně doporučit, jako něco vhodného pro odpočinkový večer. Uvolníte se, zasmějete se a příjemně procestujete hranice několika amerických států. Nikdy však nebude spěchat natolik, abyste se nezastavili na váš oblíbený sandwich s vepřovým masem. A co naplat, že máte v kufru 100 kilo kokainu….