Assassin´s Creed: Valhalla (2020)

Máte raději staré nebo nové díly z Assassin´s creed série?

Já po 115 hodinách dohrál AC: Valhalla! V následujících řádkách se dozvíte, které díly mám raději a co mě bavilo v posledním kousku série.

Vzhledem k mé lásce k vikingské tématice (Vikingové, Seveřané), jsem tento díl samozřejmě nemohl vynechat. V minulosti jsem nebyl velkým příznivcem této Ubisoft série. Nicméně dle mých recenzí je jasné, že jsem fanoušek akčních adventur a RPG. Takže hrát poslední tři díly AC byla povinnost a například Oddysey mě příjemně překvapila. Proto si v tomto komentáři dovolím srovnání právě s tímto herním počinem.

Cíl hry je v AC: Valhalla o dost jasněji definován, než dříve. Jste norský viking (Eivor), který shodou okolností opustí své rodné norské město/osadu. Vstříc neznámému se vrhá do staré Anglie. Založí osadu a plně si uvědomuje, že jediným cílem jak růst, osídlit okolní krajinu a převzít okovy moci, je vytvořit si mocné přátele. Je jedno, zda to budou Saxoni, dánští nájezdníci nebo krajané, kteří dorazili před vámi. Eivor tedy putuje od jednoho kraje k druhému, plní úkoly pro místní vládce a upevňuje tím vlastní mocenské vztahy.

Jaký byl vlastně technický stav hry?
Upřímně nic moc. Hrál jsem hru okamžitě po tolika lidmi proklínaném Cyberpunk 2077. V AC: Valhalla došlo na dost opačný problém. Sice hra běžela v pořádku na PC, ale je znát silná optimalizace ve prospěch konzole. Kamarádovi V. hra jede na krásných 60 FPS na XBox. Já jsem dosáhl pouze na stabilních 40 FPS s tím, že se grafika i procesor oproti CP2077 poměrně flákaly. Grafická evoluce se nekoná, ale hardware nároky jsou přesto krvavé.

Samotné uživatelské rozhraní je stejné jako v Oddysey. Do soubojového systému přibyl akorát ukazatel staminy, který při vyčerpání způsobí, že se vaše postava nedokáže krýt a provádět těžké útoky. Od poloviny hry tento ukazatel není potřeba už kontrolovat. Staminy budete mít dost. Souboje jsou tedy víceméně jednoduché a dokáže je na střední obtížnost uhrát kdokoliv.
Škálování obtížnosti a úroveň nepřátel je tentokrát nastavené podle navštívené oblasti. Takže klidně můžete jako slabá postava přijít do oblasti, kde si ani neškrtnete a naopak. Obtížnost lokací je nastavená tak, aby vás postupně provedla chronologicky celým příběhem a tím se tedy RPG prvky hry trochu smazávají.

Velká změna týkající se soubojů nastala ve vývoji postavy. Čeká vás obří strom schopností o 409 levelech. Grind v tomhle díle neexistuje. Z nepřátel nepadají žádné zbraně k prodeji. Pokud chcete svoje brnění a zbraně vylepšovat, musíte k tomu najít potřebné suroviny. Těch je ve hře omezený počet. Takže si musíte uvědomit váš styl hry a podle toho hledat a vylepšovat jen to vybavení, které s ním bude korespondovat. Vaše bojové schopnosti taktéž vylepší runy, které padají ze silnějších nepřátel. Samozřejmě nemůže chybět ani měna v podobě stříbra, ale ta vám dovolí nakoupit jen to nejnutnější a po čas celé hry jsem jí měl nadbytek.

Rating a korektnost celé hry zůstala v zaběhnutých kolejích, což je to trochu škoda. Pořád s láskou vzpomínám na Zaklínače a jeho nekorektní mluvu, sex, drogy a násilí. Ve Valhalle se sexu nedočkáte. Tedy dočkáte a může být i sex se stejným pohlavím. Nicméně vše bude zahaleno mlhou tajemství. Za to se silně projevuje klasický typ amerického ratingu. Krev stříká na všechny směry. Když úspěšně provedete kombo, nastane krátká cut scéna ve které svého nepřítele rozseknete napůl mečem, urazíte mu hlavu řemdihem anebo rozdrtíte obě kolena kladivem. Takže pohoda. Zabíjet tisíce lidí krvavým způsobem je nepřípustné, ale vidět dámské ňadro, to je panečku hřích. 😀

Hříšná je i rozloha celé hry. Je obrovská. Kdo hraje hry od Ubisoftu, musí tohle očekávat a vždy dostane neskutečné lány země k prozkoumání. Ubisoft vždy dbá na poměrně velkou historickou přesnost zeměpisných lokací ve svých hrát. U Anglie to samozřejmě platí. Prozkoumáte studený sever anglie, jižní blata a vřesoviště, potkáte Stonehenge a třeba i potkáte Malého Johna v Sherwoodu. Je to radost pohledět, i když to může některé hráče odradit. Za svých 60 euro dostanete objevitelskou adventuru. Prostředí je opravdu krásné. Aby toho nebylo málo, v rámci hlavní dějové linky navštivíte již zmiňované Norsko a budete se plavit do neznámé země jménem Vinland. Nebudu prozrazovat, o co tam půjde. Ale budete potěšeni. V této lokaci na malou chvíli kompletně změníte styl hry, vrátíte se do dob výměnného obchodu a nebudete rozumět řeči místních obyvatel. A to není všechno!
Vikingská mytologie je bohatá na silné postavy a nádherné příběhy. Ty prožijete během návštěvy bájného Asgardu a studeného Jotunheimu. Je to pastva pro oči. V tomhle je Ubisoft extrémně silný, i když to spoustě starších hráčů leží v žaludku a pořád se obrací na stranu starších her. Jedinou malou skvrnkou na tak rozlehlé mapě je poměrně malé množství fast travel pointů, což někdy může činit cestování zdlouhavější.

Ale jak vlastně po tak obrovské zemi cestujete? Pěšky, na koni a samozřejmě lodí, která se velice elegantně proplétá rozlehlým říčním systémem Anglie. Vaše loď má posádku složenou z těch nejtvrdších chlapáků a štítonošek, které si můžete volit dle libosti. Na výběr máte z defaultních bojovníků a z příběhových postav najímaných do vaší družiny během příběhu. Pokud by to pro vás bylo málo, můžete si najmout Jomsvikinga z posádky jiného hráče, stejně jako jiní hráči mohou verbovat vašeho vytvořeného velitele. Za každé pronajmutí vám platí stříbrem.

Vaše loď neslouží jen k dopravě. Jste Viking a k jejich životu neodmyslitelně patřily nájezdy. Ty jsem si opravdu užíval. Zatroubíte na válečný roh, vyskáčete s posádkou z lodi a už se hrnete na osadu či hrad s kostelem, abyste rabovali zásoby pro vaši osadu. Opravdu zajímavé zpestření hry. Jen dobývání hradů je trochu moc snadné a klasický říční raid byl o dost zábavnější.

Zásoby pro vaši osadu jsou opravdu potřeba, protože s každým vylepšením jednotlivých budov v osadě vyplavou na povrch nové vedlejší úkoly, které jsou spjaté s lidmi z vaší osady. Což vám dává pocit sounáležitosti a propojení s NPC. Takže kovář, který vám vylepšuje zbroj, není jen tak někdo. Je to člověk, kterému pomůžete najít lásku jeho života a vystrojit mu vikingskou svatbu. Zažijete i vikingský pohřeb a pořádnou hostinu se vším všudy.

Z života Vikinga prožijete i další drobné epizody a činnosti. Ve většině měst si tak můžete zahrát zajímavou hru v kostky, u které jsem se pekelně zapotil. Dále pak můžete místní bardy vyzvat na rapovou bitvu. To jsem miloval. U této aktivity může někomu vadit absence české lokalizace. Takže veršotepci, než vsadíte svoje úspory, doporučuji save.

To však stále není všechno. Obrovské množství dalších aktivit samozřejmě patří do škatulky samotné hlavní dějové linky a vedlejších úkolů. Na výběr máte z pěti hlavních kategorií dějových aktivit. Zaprvé můžete hledat artefakty řádu templářů a či pozůstatky zapomenuté římské říše. Zadruhé musíte hledat suroviny k vylepšování vaší zbroje a zbraní. Truhlice jsou většinou schované v jeskyních banditů nebo v kostelech, kde musíte vyřešit nějakou skládačku pro přístup ke klíči od truhly. Třetí aktivitou je samozřejmě plnění vedlejších úkolů. Oproti Oddysey jsou zde vedlejší úkoly velice krátké, zhruba na 5 minut. Velice často odkazují na historii země, na vikingský způsob života, na to, jak byl život ve středověku náročný anebo jen prostě jde o nějaký vtipný easter egg. Poctivý hráč narazí třeba na easter egg spojený s kapelou Prodigy, který jsem zveřejnil na svém Instagramu. Dalším vtipným vedlejším úkolem je „záchrana“ Vikinga, který porazil svého soka v lásce. Jenže si ze souboje odnesl zaseknutou sekeru v hlavě a vás prosí o vyřešení situace: “Hele, nemám náhodou něco na hlavě?“. Geniální. Chce to trpělivost. Veškerých aktivit je opravdu mraky.

Tím se dostávám k posledním dvěma dějovým aktivitám. Hlavní příběh a hon na členy Řádu jsou neodmyslitelně spojené v AC sérii.

Hlavní dějová linie je sinusoida. Potkáváte zajímavé postavy, ke kterým si vytvoříte vztah, stejně jako potkáte postavy, které vás nebudou vůbec zajímat. 50 hodin hlavní dějové linie je poměrně velká porce, která se bude zdát trochu nestravitelná i protřelým hráčům. Nicméně po hodině nudy se najednou přesunete do nové lokace a ejhle. Zničehonic zažijete bitvu ve sněhové bouři blízko Hadrianova valu. Nuda se rozplyne a brutální akce vás nakopne k dalšímu hraní. Časem zažijete další nudu. Opět potkáte zajímavou NPC s příchozí vlnou euforie nutkající k dalšímu hraní. A tento kolotoč jede pořád a pořád dokola.

Hledání a pronásledování členů Řádu prošlo změnami. Částečně dobrými a částečně špatnými. Ty špatné jsou, že půlka vašich cílů je skoro náhodných. Jsou vám vlastně prakticky u prdele. Prostě si je označíte na mapě a vyřídíte. Už neplatí, že se jedná o malé bosse jako v předešlém dílu série.
Ta dobrá změna je, že k druhé půlce cílů je navázán velice poutavý příběh v pozadí a dokonce vás čeká jeden plot twist, který by málokdo čekal. Rozhodně nepatří do běžného arzenálu používaného ve hrách. Já sám jsem čuměl jako puk a hra na mě ukázala dlouhý nos. Jakmile jsem zážitek vstřebal, musel jsem smeknout klobouk a uznat, že to byl skvělý tah. Tah vhodný závěru celé dějové linky. Hra vám dokonce na 5 minut zakáže fast travel, abyste jen projížděli krajinou a přemýšleli, co se právě stalo. Zakončení celé dějové linie se rozpustí jako mlžný opar za úsvitu. Závěrečné titulky nečekejte.

Takový je tedy Assassin´s creed: Valhalla. Chvílemi zdlouhavý, chvílemi úžasný. Každý, kdo zapíná některý z posledních tří dílů série, musí počítat s obřími světy a neskutečným množstvím úkolů, které zaberou desítky hodin herního času. Zda je to pro vás to pravé, nemohu soudit. Nicméně v momentech euforie si vždycky uvědomím, proč tyto hry hraji. Perfektní zpracování světa (i za cenu bídné optimalizace), zbraní a zbrojí. Zajímavé vedlejší úkoly i postavy, které můžete milovat a nenávidět. Příběh trochu zbytečně dlouhý, ale každá drobnost je vysvětlena. Na chvíle nudy jsem připravený a odhodlaný si na hře najít to dobré. Je více dobrého, než toho špatného. Takové jsou prostě hry od Ubisoftu.

Možná mě Oddysey bavila o chlup více. Pak si ale naliji medovinu do kravského roku, promnu vikingský plnovous a tyhle myšlenky zaženu.
A vám u hraní této hry přeji: Skål!!!