Factorio (2016)

Chtěli jste někdy osídlit neznámou planetu? Chtěli jste někdy postavit obři továrnu? Rádi plánujete? Pokud jste třikrát odpověděli ano, je tato hra přímo pro vás. Aspoň já jsem si to myslel.Factorio je strategická budovatelská hra od českého tvůrce Michala Kovaříka z Wube software. Tato hra byla spoustu let v předběžném přístupu (od 2016) až letošní rok v srpnu byla vydána finální verze. Nicméně patche vznikají poměrně často, a jak se říká, vždy je co vylepšovat.

Cituji tvůrce: Cílem hráče je pomocí továren vybudovat raketu a vyslat ji do vesmíru. Hráč se stará o těžbu nerostných surovin, jejich zpracování a výrobu předmětů. Klíčovým prvkem pro pokrok ve hře a zjednodušení práce je výzkum, který odemyká další možnosti k rozvoji výroby a boji proti původním obyvatelům planety, kteří útočí na hráčovu infrastrukturu kvůli znečištění, které svým jednáním šíří.O kvalitě svědčí i více než 2 miliony prodaných kopií s cenou 25 euro na Steamu či GOG. Což je pro Československý trh poměrně úspěch.

O kvalitě hry svědčí i několik článků v periodiku Level a také fakt, že se okolo hry vytvořil jakýsi kult stavitelů, který pořádá různé srazy a LAN párty, protože své továrny můžete stavět i v kooperaci. Tento kult by se mohl přirovnat k modelaření. A to je kamenem úrazu. Hra není pro každého a rozhodně není mainstreamová, jak už to u české produkce poslední leta bývá.

Hra je totiž extrémně náročná na plánování a logiku hry. Hra je propracovaná do posledních detailů a je založena na reálných technologiích v našem světě. Komplexnost je tedy opravdu velká a je potřeba mít připravené desítky až stovky hodin, abyste hru ovládli na vysoké úrovní. Jako příklad mohu uvést, že jsem hře věnoval 17 hodin herního času. Byl jsem opravdu na začátku a už jsem se dostal do bodu, kdy bych musel půlku své malé továrny přestavět, abych měl místo na další výzkum a měl vše pohromadě tak, jak jsem si přál.A v čem je ta náročnost? Systém funguje tak, že abyste mohli zkoumat, musíte mít laboratoře a dodávat jim dostatečné množství surovin a dílů pro výzkum. Suroviny musíte těžit a díky vyrábět. Nic se vám neukládá do inventáře. Vše musíte z těžebního stroje robotickými pažemi dopravit na přepravní pás, z něho paží do tavící pece. Z tavící pece pak do montovny, kde vznikne produkt a ten musíte dopravit do laboratoře. Takže vám poté vznikají malé bloky, takové mikrofabriky/výrobní bloky. Jeden na železné pláty, jeden na munici, jeden na motory do aut a jeden třeba na baterie. Tyto bloky musíte pospojovat a navést klíčové produkty do dalších mikrofabrik, kde se vyrobí další produkt a tak dále. Vše na sebe musí navazovat, což znamená stovky navazujících kroků. Jeden pokazíte a výroba bude zpomalená či neefektivní a musíte najít příčinu a přestavět cyklus. A tak celé dokola. Pak zjistíte, že naopak vyrábíte více, než zpracujete. Takže vystavíte železniční sít, abyste mohli dopravit obrovské množství ropy do míst, kde máte cisterny a zásobníky. Třeba stavba základní rafinérie mi zabrala 3 hodiny a to jsem hodinu hledal na netu, jak na to. A to je ono. Musíme opravdu dobře pochopit, jak stavěné budovy fungují, jak fungují dopravníky, jak fungují robotické paže, v jakých frekvencích se jednotlivé součástky vyrábí, abyste stíhal dodávat suroviny dostatečně rychle atd. Musíte se starat o výzkum logistiku, těžbu a obranu své továrny. Také musíte vyrábět dostatek energie a vystavět robustní infrastrukturu. Důkazem těchto faktů může být, že odehraný čas 500 hodin ve hře není nic výjimečného. Určitě se ke hře jednou vrátím, protože propracovanost hry je dechberoucí. Nicméně je potřeba mít dostatek času. Ti kdož jsou nerozhodní, doporučuji zahrát si demo zdarma.

Moje hodnocení je velice kladné, ale hra není pro každého a nemůžeme očekávat prodeje v desítkách milionů kusů.