Assassin´s Creed: Valhalla – DLC Wrath of the Druids (2021)

Od vydání AC: Valhalla uplynulo 6 měsíců a pro držitele Season Pass přišla další bomba na hraní. Plnohodnotné DLC Wrath of the Druids je tu společně s dalším doplňkovým obsahem.

Ubisoft hře AC: Valhalla věří a je to znát. Každých několik měsíců do nás tlačí nový obsah a na své konferenci Ubisoft Forwards potvrdila, že plánují i druhý rok podpory a obsahu pro tento kolosální projekt. V této recenzi se zaměřím na DLC a na doplňkový obsah Mastery Challenge, River Raids a The legend of Beowulf.

1) DLC Wrath of the Druids

Hlavním tahákem DLC je změna prostředí. Se svým hrdinou opustíte blata a vřesoviště Anglie a přesunete se na smaragdové ostrovy Irska. Více cestování po moři však nečekejte. Čeká na vás nová mapa, která je rozdělena na čtyři částky a o velikosti dvaceti procent původní anglické mapy.
Vaše posádka se vylodí přímo v Dublinu. Jste povoláni na přání krále Dublinu Barida, který je čirou náhodou vás bratranec. Tento příjemný chlapík po vás chce pomoc s mocenskou hrou v Irsku. Chtěl by být králem největšího obchodního místa a zároveň se zalíbit ostatním králům u moci. Dokázat, že umí obchodovat s dalšími Vikingy a umí si zjednat pořádek ve svých věcech. S tím mu samozřejmě pomůžete.

Musím uznat, že přesun z Anglie byl po 115 odehraných hodinách příjemnou změnou. Irsko je zobrazené opravdu důvěrně. Všechny navštívené lokace jsou úžasně zpracované a historicky věrné. Není divu, že Ubisoft chce brzy uvést svoji History tour, která by vás měla naučit životu vikingů a běžných lidí v devátém století našeho letopočtu. Mnohdy jsem se musel zastavit a jen tak nasávat atmosféru a kochat se prostředím. Za zhruba 15 hodin herního času jsem nebyl přesycen. Moc mě potěšily všudypřítomné odkazy na pohanské rituály, jako je třeba Burning man/Wicker man. Příběh vás provede nejen zelenými pláněmi, ale i temnými katakombami a vlhkými močály. Cestovat po Irsku byla radost.

Je libo jízda na rysovi?

Stále zůstává možnost cestování po moři se svojí vikingskou posádkou, která vám zůstává z hlavní kdy mimo datadisk. V DLC pro nějakou větší optimalizaci jejich vlastností nebyl prostor. V cestování došlo k jediné změně. Místo koně můžete využívat jízdu na obřím rysovi. Přišlo mi to úsměvné, jen zvuky zůstaly bohužel stejné jako při jízdě na koni.

Vzhledem k cestování a zobrazení krajiny je potřeba zmínit téma optimalizace hry. Tam tým Ubisoftu skočil mílový krok a optimalizace je perfektní. Nešvary hlavní hry jsou obráceny v prach. Vy máte už jen jedinou povinnost a tou je se kochat a užít si ničím nerušenou hry na stabilních 70-80 FPS. Poslední grafický patch tedy téměř zdvojnásobil výkon hry na mé herní sestavě. Když se chce, tak to jde a já musím zatleskat.

Vše tedy jede plynule a je možné se pustit do druidských legend. Jak je všem jasné již z názvu DLC, nějakého toho druida potkáte. Ve hře jsou bohužel druidi zobrazeni jako původní obyvatel Irska, který nechce respektovat nastupující zvyky nových obyvatel a sabotuje nový řád. Druidy jsou tedy povětšinou vaši nepřátelé. Nečekejte Panoramixe z Asterixe. Uvítají vás drsné a tajemné postavy se zahnutými meči v rukách a brněnými z kožešin a lebek poražených nepřátel. Když opominu fakt, že jsou uměle vytvořenými nepřáteli, tak se mi jejich grafické zpracování moc líbilo. Byť šlo jen o změnu skinu banditů z hlavní hry. Druidi používají v bojích hodně plameny, a pokud je vyrušíte při jejich pohanském rituálu, neváhají sáhnout i po tajemných halucinogenních lektvarech. Takže dost často bojujete v mlze a s přeludy. Dojde i na souboj s jednou mýtickou postavou. Mělo to šmrnc a atmosféru.

Soubojový systém se vůbec nezměnil. Do Irska jsem plul zhruba na levelu 400 a s plným skill tree. Během průchodu DLC sice dostanete asi 4 nové schopnosti a pár nových perků, ale nic, co by zásadně měnilo gameplay. Naopak jsem musel nastavit obtížnost na nejvyšší úroveň, abych čelil aspoň nějaké výzvě. Holt jsem hlavní hru prošel dost pečlivě a obdržel všechny legendární zbraně a zbroje. V DLC se sice objeví nové sady zbrojí, které jsou precizně zpracované, a vzhled je úžasný. Avšak pokud vlastníte ze základní hry Thorovu zbroj a k tomu Mjolnir nebo Excalibur, pak v DLC není moc možností, jak si polepšit. Vlastně jen jeden štít a jedno kopí vaše statistiky reálně posune dál. Sice až ke konci DLC, takže to už moc nevyužijete, ale jako Achievement dobré.

Druidská zbroj

Ohledně vylepšování vybavení mě mrzí, že nedošlo k žádnému posunu. Jak jsem psal, objevíte nové sady zbrojí. Většinou jsou na základní úrovni. Pro jejich vylepšení musíte mít hodně surovin pro kováře. Po vylepšení teprve zjistíte, jaké jsou finální statistiky vaší zbroje a zda je tedy využitelná. Pokud není, tak zas musíte zaplatit za downgrade, abyste mohli použít suroviny zase někde jinde, stylem pokus omyl. Tohle bylo neskutečně otravné. To nemůže u každé zbraně být uvedena tabulka se statistikou, jak bude zbraň/zbroj dobrá při maximálním upgradu? Asi ne. Vzhled zbroje si stejně můžete měnit libovolně, takže má smysl si vybrat jednu zbroj a jen u ní měnit vzhled. Ušetří vám to spoustu času a nervů.

V hlavní hře jste při soubojích natrefili i na pravidelné dobývání hradů a pevností. V DLC dojde jen na drobné bitvy o pár druidským opidum trpící stejným nešvarem jako v hlavní hře. Vše je minimalistické a nepřipadáte si vůbec jako ve středu bitevní vřavy s dalšími stovkami bojovníku. Prostě tomu nevěříte. Se slzou oku vzpomínám na vojenská tažení v AC: Oddysey.

Bohužel ani vy si nemůžete postavit svoje opidum. Ale mám pro vás dorbou zprávu. Budete dělat něco minimálně stejně zábavného. Místo vylepšování Ravensthorpe budete zvyšovat věhlas Dublinu, jakožto obchodního centra minulosti. Musíte pro tržiště shánět cenné suroviny, jako je koření, drahé kamení a koberce. Nemusíte je doslova shánět, musíte je nakupovat ve směnném obchodu. Vy přinesete typické suroviny pro Irsko. Jelikož potřebuje stovky „irských“ surovin, musíte cestovat po Irsku a obnovovat zapomenuté obchodní cesty a stanoviště menších trhovců. Samozřejmě jsou vždy obsazeny nepřáteli. Ty vyženete pomocí hrubé síly, obnovíte stanoviště a už vám do Dublinu proudí potřebné suroviny. Vyměníte je za cennosti. Věhlas stoupne. Hře to přidává trochu strategického cítění a milovníci křečkování to jistě ocení.

Kromě osvobozování obchodních cest můžete v DLC provádět další vedlejší úkoly a aktivity. Vývojáři v DLC vypustili klasické vedlejší úkoly, což je škoda. Jsou nahrazeny honbou za dalšími osiřelými Drengery (stejné jako Ragnarova družina v hlavní hře) a testy královny temnot Moriggan. Vstoupíte do magiského kruhu, objeví se halucinace a vy musíte porazit hordu nepřátel, která se zjevi. Tyhle krátké bitevní výzvy byly super a u některých jsem se docela zapotil.

Aktivity, které přetrvaly z hlavní hry pijácké hry, ničení prokletých symbolů, hledání map s poklady, stavění kamenů a hledání surovin na obětní oltáře. Odměnou jsou vždy zkušenosti. Podrženo, sečteno, jsou to jen výplně času bez nějaké nutnosti vše dokončit. Satisfakce nulová. Raději se zaměřte nové aktivity, které jsou sice kopírkou z hlavní hry, ale aspoň máte pocit, že děláte něco nového.

Hlavní dějová linka je poměrně přímočará. Potkáte pár zajímavých NPC, ale pouze jedna bude mít možnost vám přirůst k srdci. Zbytek jsou jen výplňové postavy. V hlavní dějové linii pomáháte zmiňovanému Baridovi stoupat na společenském žebříčku. Budete mít jasně danou strnau, za kterou budete bojovat a v jejím jméně upevňovat moc skrz boje s dalšími králi, kteří z nějakého důvodu nejsou ty vhodní pro budoucí vedení celého Irska.

Hlavní linie nabízí zhruba 15 hodin souvislého příběhu a doporučuji jí projít na jeden zátah. Nezdržovat se vedlejšími aktivitami, které by vás předčasně mohli přivést do příběhových lokací a vy tak mohli přijít o překvapení. Stejně jako v hlavní hře i zde je něco jako Řád, akorát se jedná o druidské kultisty. Opět na ně budete pořádat hon a v rámci hlavní linie jich polovinu vyřídíte. Druhou půlku musíte najít klasicky přes nalezené indicie a hádanky.

V závěru hry dojde na jeden či dva malé plot twisty. Není to bohužel nic, co byste už nečekali předem. Vše se drží v zajetých kolejích a dostanete to, na co jste u posledních tří dílu Assassins creed zvyklý.

Stejně jako hlavní hra, i DLC Wrath of the Druids moc nepřekvapí. Je perfektně řemeslně zpracováno a zlepšení herního výkonu je fantastické. Hratelnost jede pořád v zaběhlých kolejích. Souboje jsou svižné a boss fighty docela zábavné. Nový obsah a vedlejší aktivity se dají zařadit do kolonky standardní.
Je smutné, že v Ubisoftu sice přidávají spoustu obsahu, ale je to na úkor kvality. Nevím jak vy, ale já bych si opravdu přál těch 15 hodin hlavní linie být přikován k obrazovce. Klidně bych oželel různé vedlejší aktivity, ježdění na rysovi a to pozlátko kolem.

Tohle DLC podtrhuje, že Assassins creed: Valhalla je nejlepší z průměrných. Akční adventura s hromadou obsahu jak vyšitá. Hra má plno světlých momentů, které jsem žral a zachytil je pro svůj youtube kanál. Pak ale následoval sešup do nudného běhání všude možně, jen abyste náhodou nepřišel o nějakou tu zbroj či achievement. Občas se mě moje podvědomí ptalo, zda to má opravdu smysl.

Hru má smysl hrát, pokud máte rádi vikingskou tématiku, bavila vás hlavní hra a oceníte tu nádheru prostředí, stejně jako já. Wrath of the Druids rozhodně stále patří k dobrému standardu, který svět akčních adventur nabízí. Za 25 euro dostanete obří hromadu obsahu na dlouhé herní hodiny. Musíte jen vědět, pro jaké kvality hru kupujete a co nemůžete očekávat. Já bych stejně rád viděl vikingský příběh ve stylu RPG, jako je třeba Zaklínač. Budu tedy čekat dále.

Mezitím na podzim dobijeme s Eivorem Paříž…..

2) Mastery Challenge (Free update)

V polovině června nám všem přistál ve hře patch, který uvádí novou vedlejší aktivitu jménem Mastery Challenge. Tato novinka byla uvedena i na prezentaci Ubisoft Forward, jakožto takové tajemství pro hráče. Tajemství v tom ohledu, že splnění série výzev nám odhalí tajemný artefakt, který bude důležitý v dalších fázích hry.

Vše začíná pádem meteoritu poblíž vašeho Ravensthorpu. Prozkoumáte místo kolize a objevíte vstup do tajemné jeskyně. Pro jeho otevření potřebujete splnit sérii výzev. Sranda začíná.

Výzev je celkem patnáct, z čehož je 5 pro cestu medvěda a logicky stejný počet pro cestu vlka a havrana. Každá třída reprezentuje třídu dovedností, tedy boj na blízko, na dálku a plížení. Každá jednotlivá výzva může být splněna na bronz, stříbro nebo zlato a podle této úrovně dostanete odpovídající odměnu v podobě speciální měny. Tuto měnu můžete pak směnit za speciální zbraně, tetování a kosmetické doplňky do osady.

Systém je tedy poměrně jednoduchý. Komplikace začíná v případě, kdy chcete otevřít dveře do jeskyně. Musíte pak každou výzvu splnit aspoň na bronz a zhruba polovinu aspoň na stříbro. Spojení nejtěžší obtížnosti a částečně špatné optimalizace mi dala opravdu zabrat. Možná si říkáte, že jste odehráli celou hru a DLC, že to bude hračka. Bohužel do výzev vždy jdete se speciální výbavou a splnění na stříbro nebo zlato znamená využití speciálních schopností, které jste třeba v rámci hry nikdy nepoužili.

Jako příklad uvedu zkoušku medvěda, kde získáváte body za zabití nepřátel ohněm nebo pádem. Jenže nemáte žádné vybavení, které umožňuje ohnivé poškození. Takže na mapě hledáté hořící plameny, pak použijete schopnost odhození hákem/harpunou a snažíte se zoufale navést nepřítele do ohně. Pokud se vám tohle povede, pak jen čekáte, zda to bude stačit na zabití, nebo to musíte opakovat celé znovu. Jedna jediná chyba znamená, že zlato už nemáte. Pár chyb navíc a jste bez stříbra.

Chyba v optimalizaci se projevuje u zkoušek havrana, kde se plížíte. Tam stačí letmé zahlédnutí okem nepřítele a už jste instantně odhalen a zlato je opět fuč. Obrovský rozdíl oproti hlavní hře. Snížit obtížnost jsem nezkoušel.

Některé výzvy jsou naštěstí trochu lehčí a ty hardcore jsou jen nějaké. Na netu je spoustu masochistů, kteří chtějí mít zlato z každé výzvy, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.

Velké pozitivum tohoto doplňku je, že si vyzkoušíte různé typy zbrojí, zbraní a schopností, které byste normálně třeba nepoužívali. Třeba to pak člověka nakopne změnit svůj styl hry a stát se pravým assassínem. Kdo chce hru vyzkoušet ze všech směrů, je to doplněk přímo pro něj.

Na druhé straně mě mrzí to tajemno okolo. Získaná odměna z tajemné jeskyně je jen další rébus s nejasným cílem. Takže pokud někoho nebude Mastery challenge bavit, bude nucen to překousnout a aspoň základní výzvy dokončit a tím nepřišel o možnost rozluštění budoucí hádanky. Doufám tedy, že ta snaha bude opravdu vykoupena nějakým Ódinovým pokladem.

3) River Raids (free update)

Tento již trochu starší doplněk k hlavní hře (zdarma pro všechny) vás zavede mimo běžnou mapu, kterou se svojí posádkou běžně korzujete.

Od tajemného obyvatele vaší osady dostanete za úkol získat mocnou zbroj, která je roztroušena po různých krajinách protkanými řekami. Každá část zbroje je samozřejmě jinde a vy nevíte, které konkrétní vojenské ležení drží část zbroje ve své moci. Takže hupsnete do lodě a vydáte se drancovat a plenit.

Posádku bohužel nemáte svoji. Za stříbrňáky si najmete Jomsvikingy ostatních hráčů. Což dodává punc zajímavosti. Při každém raidu může váš Jomsviking zemřít. Pokud ho včas nevyléčíte během boje, zemře a vy musíte čekat určitý časový interval, než bude opět dostupný.

Další zajímavo proměnnou je sbírání skušeností vaší posádky. Pokud přežijí několik nájezdů, pak mohou být lepší v boji a nepůsobit jen jako zbytečný komparz. Tento aspekt hry bych právě rád viděl o mnou vytvořené posádky a ne u cizích žoldáků.

Poslední novinkou je management lodi. Vaši loď můžete různé zdobit a za získané suroviny při raidu i vylepšit, aby unesla více kořisti a byla užitečnější.

Malou vadou na kráse je klasická repetitivnost těchto úkolů. Abyste našli všechny potřebné kusy zbroje, musíte vymlátit snad 20 různých stanovišť, pokud nebudete mít šťastnou ruku při výběru lokace. To začne být po chvilce nuda i pro hráče, kteří milují nájezdy. Odměna a nové herní mechaniky mi nepřišly natolik silné, abych byl přikován k obrazovce a chtěl vše dokončit sám od sebe. Mnohem raději bych viděl aplikaci těchto nových mechanik v hlavní hře. Jistě by to bylo složitější na vývoj, ale hra by dostala úplně jiný náboj a rozměr.

River Raids je relativně hezká minihra a doplněk pro hráče, kteří rádi drancují. Vhodné pro ty, kdož rádi troubí na bitevní roh a ten pocit při začínajícím útoku je jejich hlavním potěšením.

4) The Legend of Beowulf (Season Pass)

Legenda o Beowulfovi je doplňková mise pro držitele Season pass. V této misi se vcítíte do role detektiva, který se snaží vyřešit záhadu masakru ve vesnici nedaleko od vaší osady. Vše ukazuje na něco velkého. Vesničané ve vesnici se bouří a chtějí vinu svalit na dánské nájezdníky. Vy jste jediným řešením.

Popisek sice vypadá zajímavě, ale detektivní část příběhu je cistě klikací a velice primitivní. Ono i samotná zápletka není nikterak složitá a z doplňkového obsahu patří k tomu horšímu. Celou misi dohrajete zhruba za 15 minut a nečekejte žádné odhalení mýtické bytosti nebo odkrytí obří legendy. Ubisoft se tu držel poměrně nízko a vyložil si tuto legendu tak trochu po svém.

Misi si klidně zahrajte, jelikož má dobrou atmosféru. Výsledek bude však podobný, jako u kterékoliv další vedlejší aktivity. Splníte a jdete dál.