Assassin´s Creed: Valhalla – DLC Forgotten saga (2022)

Nikdo to nečekal. V srpnu 2022 dostala hra Assassin´s creed: Valhalla další DLC. Rozšíření se jmenuje Forgotten saga a je zdarma pro každého, kdo vlastní základní hru.
Co je však daleko větším překvapením, že se nejedná tradiční akční adventuru, ale o Rogue-lite.

DLC je dostupné ihned, jakmile se v hlavní hře dostanete do Asgardu v kůži Ódina, za kterého bude hrát i v tomto DLC. Nicméně pokud chcete dodržet dějovou posloupnost, doporučuji tenhle kousek hrát až po DLC Dawn of Ragnarok.

Jakožto Ódin se ve Forgotten saga snažíte dostat do světa Helheimu, abyste zachránili někoho z Asgardu. Helheim je vlastně takové severské podsvětí či svět mrtvých. Do Helheimu musíte lineárně projít skrz Niflheim, který by měl být dle mytologie pouze plný ledu, ale pro rozšíření děje, se autoři hry rozhodli trochu porušit mytologickou přesnost. Niflheim rozdělili na další tři biomy: ledový Kaldstat, ohnivý Dokkerland a otrávený Nidheim. Dle rešerše, kterou jsem provedl, všechny tyto tři lokace stále mají něco společného se severskou historií.

Jak jsem zmínil v úvodu, Ubisoft vyzkoušel místo akční adventury udělat Rogue-lite titul, což znamená, že každou z těchto čtyř malých lokací či biomů pravděpodobně navštívíte opakovaně.


Rogue-lite hry jsou totiž založené na tom, že vaším cílem je dosáhnout poslední ze série lokací či biomů a porazit finálního bosse, čímž se většinou dozvíte rozuzlení příběhu. Samozřejmě, další boss fighty vás čekají vždy na konci každé mapy a obtížnost se stupňuje. Samotnou obtížnost si nemůžete nastavit. Když zemřete, opět začínáte na startu první mapy. Nicméně vaše postava si nechá zkušenosti předchozího průchodu hrou. Takzvaného RUNu.
Tedy tím jak umíráte, kontinuálně vylepšujete vaši postavu a další RUNy budou delší a lépe se vypořádáte s příchozí výzvou, až nakonec dojdete na úplný konec. Taková je Forgotten sága.

Taky vám z takové změny jde hlava kolem? Milovníci původních her z toho pravděpodobně nebudou spát. Je ale hezké, že Ubisoft udělal krok stranou a zkouší nové postupy ve svých hrách. Tím dává prostor pro novinky, kterých je v tomto DLC hned několik.

Jednou z nich je, jak se ve hře nakládá s vybavením. Tentokrát nesbíráte jednotlivé části zbrojí, ale vždy obdržíte už kompletní sadu, která má svoje specifické vlastnosti a schopnosti. Konkrétní sadu si vždy vybíráte předtím, než se pustíte do akce. Pak jí můžete změnit až zas v dalším RUNu. Podobné, ale benevolentnější je to se zbraněmi. Ze začátku dostanete jednu ruční zbraň, meč a luk. Ty ale můžete měnit. Pokud během aktuálního RUNu najdete novou zbraň, můžete jí vyměnit za tu aktuální, a ta je následně zničena.
Také dostanete do začátku jednu schopnost, kterou můžete postupně vylepšovat nebo najít nějakou vhodnější pro váš styl hry.

Musíte holt vybírat moudře. A To platí dvounásobně při pohybu po mapě, jelikož skrz každou lokaci vede několik cest. Nikdy však nevedou zpět. Vždy když přejdete nějaký most, spadne. Tudíž nikdy neprojdete lokaci kompletně. Dopředu se podíváte, jak jsou rozmístěné na mapě bonusy a podle vašeho gameplaye se rozhodnete, co bude pro vás nejvýhodnější posbírat. Bonusy jsou ve formě vylepšení zbraní, vylepšení schopností, nová schopnost, doplnění života, rozšíření maximálního zdraví nebo zisk surovin.

Ubisoft miluje sbírání nových suroviny, to všichni víme.

Proto tu jsou tři nové suroviny ve formě krystalů. Pokud ve hře zemřete, všechny tyto krystaly vám zůstanou.
První druh můžete využít pro upgrade odemčených sad zbrojí.
Druhý využijete pro upgrade vlastností vaší postavy. Vlastnosti jako třeba +2 evasion, +5 headshot damage reálně vaši postavu vylepšují a opravdu vám usnadňují postup hrou. Dopad vylepšení mi přijde daleko větší, než u základní hry.
Asi je to dáno tím, že nedostáváte krystaly/zkušenosti za každou blbost co uděláte a nemáte k dispozici 500 levelů jako v základní hře. Upgrady mnohem koncentrovanější. Než si vše vylepšíte, určitě hru dohrajete. Proto je dobré rozmýšlet, jestli dáte přednost vylepšení zdraví vaší postavy nebo třeba vylepšení úskoku před útokem.
Navíc jsou k dispozici i nové vlastnosti, které vám třeba zvyšují šanci, že vám v aktuální RUNu padne raritní zbraň nebo více mincí. Tyto mince fungují jako ingame měna na nákup různých zbraní a vylepšení u obchodníků přímo během vašeho průchodu lokacemi. Vše, co si u nich nakoupíte, vydrží pouze v rámci aktuálního RUNu.
Třetí typ krystalů můžete použít v Ravensthorpe u speciálního obchodníka. Nabízí různé kosmetické doplňky a jednu raritní designovou zbroj. Za mě je to úplná zbytečnost, ale obchodník byl přidán do hry jako takový malý oslí můstek mezi hlavní hrou a snovou sekvencí Forgotten saga. Přes něj se budete do Nilfheimu teleportovat.

Jak vaše postava sílí a je lépe vybavena, dostáváte se ve hře dál a potkáváte další a další nepřátele. Ubisoft se nepouštěl do velkých změn v rámci designu a vlastností běžných nepřátel. Takže opět potkáte Jotuny, Muspely, druidy a trochu upravené Angličany, kteří dostali démonický reskin. U DLC zdarma se to dalo čekat.

Ubisoft naopak vložil péči do nových boss fightů, kteří ctí norskou mytologii a jsou boží. Radost s nimi nejen bojovat, ale i poslouchat jejich hlášky před začátkem boje. Také je zde vytvářen větší tlak na vlastnosti vaší postavy a využívání elementů (oheň, voda, kyselina). Pokud si chytře poskládáte váš build, může se příliš náročný boss fight přeměnit v uklikatelný boss fight.

Jeden boss fight má i nečekanou otočku a musím říct, že jsem byl dost překvapen. Však se na to můžete podívat sami na mém youtube kanálu, kde jsem všechny boss fighty zaznamenal.

Co mi však stále trochu v rámci soubojů chybělo, jsou výraznější melodie a hudební podkresy.

Tím, že se jedná o Rogue-lite titul s poměrně lineárním průchodem, není dostupných příliš vedlejších aktivit. V každé lokaci můžete najít skrytého obchodníka s artefakty, vyřešit hádanku k otevření tajemné truhly a splnit vždy jeden vedlejší úkol, který vám poskytne permanentní bonus pro vaši postavu nebo otevře nové možnosti cestování po lokaci. Ne všechny vedlejší úkoly jsou přímočaré a mnohdy požadují až tři průchody tou stejnou lokací.

Hlavní dějová linka je relativně zajímavá a má myšlenku. Dobře sedí k tomu, co se ve hře děje a jaké činy provádíte. Tedy že neustále procházíte ty samé lokace dokola.  Všechny postavy s tím počítají a hojně se mění dialogy s každým průchodem. Velice příjemné jé, že vašimi průvodci v základním kempu jsou Thor a Freya, kteří vám mají vždycky co říci a kroutit hlavou nad vašimi činy.

Konec hlavní dějové linky má zajímavé rozuzlení a je lehce otevřený, aby vám umožnil pokračovat v putování po světě Forgotten saga, byť to má význam pouze v naleštění vašeho ega a nabušení statistik na maximum. Jakmile hru dohrajete, nic moc nového vás nečeká.

Můj herní čas byl šest hodin a hru jsem dohrál na pátý RUN s tím, že jsem objevil vše podstatné a velkou část toho nepodstatného. Odhaduji, že by se ve hře dalo „utopit“ až deset hodin herního času.

Mám dojem, že Ubisoft pravděpodobně nechtěl přinést úplně novou hru. Chtěl vyzkoušet, jak budou hráči reagovat, když se aplikují nové herní postupy do stávajících herních světů.

Hratelnost je vynikající a čas strávený u hry byl velice příjemný. Dost tomu napomáhá i průměrná soubojová obtížnost se zajímavými boss fighty, které vás mohou příležitostně potrápit a udržet na správné hladině pozornosti. Hra je tak stále rozumnou výzvou bez frustrace a zoufalosti, jako tomu bývá u jiných Rogue-Like a Souls-like her. To vás donutí u hry vydržet až do úplného konce. Klidně bych tuhle hru doporučil jako vstupní bránu do Rogue-lite titulů a jsem moc rád, že něco takového Ubisoft vyzkoušel.