Po zhruba měsíci od posledního doplňkového obsahu vyšlo další DLC pro Valhallu. Tentokrát mířící do jižnější části Evropy. Přímo do města lásky, Paříže. Bohužel 9. století našeho letopočtu místo pusinek a francouzských polibků přináší obléhání, hlad, bídu a moře krys.
Do této evropské destinace přijmete pozvání od Jarla Sigfrida, který je další z vašich vzdálených příbuzných roztroušených po světě. Sděluje, že po smrti Ragnara Lothbroka francouzský král (Charles the Fat) nedrží dohody a chce si vzít zpět pozemky, které Ragnar získal. Je tu reálná hrozba, že když Jarl Sigfred padne, další kroky francouzského krále budou mířit do Anglie a to by se tuze nelíbilo vaší osadě Raventhorp.
Vydáte se tedy do Paříže za doprovodu sličné pobočnice jménem Toka. Mimo jiné je to jedná z mála sympatických NPC, které v tomhle díle potkáte. Po setkání se Sigfredem uznáte, se pustíte do plnění různých úkolu, které mají vést k finálnímu vyřešení nemilé situace. To zahrnuje dobít věhlasnou Paříž, která již několik měsíců zažívá obléhání a útoky vikingů. Nicméně až vy prolomíte hradby.
Vzhledem k tomu, že se jedná spíše o menší DLC s jasným úkolem, rozloha mapy se zmenšila na čtyři hlavní provincie, takže zhruba na polovinu velikosti Irska a pětinu velikosti Anglie. Prostředí je tradičně nádherné. Logicky se moc se neliší od Anglie, takže nemůžete očekávat takový wow efekt, nicméně Ubisoft drží svůj standard jako vždy.
Francie je hodně deštivá a celé prostředí hodně drnká na notu hutné atmosféry v zemi, která je zdecimovaná válkou. Hned v úvodní návštěvě lokace plujete se svojí posádkou po řece a míjíte pouze zapálené osady a mrtvoly plovoucí v řece. Aby toho neměli Francouzi dost, všude se prohání hejna krys nakažených morem a část pařížského předměstí zasáhla povodeň. Celou atmosféru doplňuje i zbrusu nový soundtrack, ve kterém veselé písně rozhodně nečekejte. Atmosféra na jedničku.
Vaše posádka bohužel figuruje jen na začátku. Raidy jsou v tomto DLC všeho všudy dva nebo tři a jen v pozdější fázi hry. Minimální cestování lodí je kompenzováno možností cestovat po souši na medvědovi. Bohužel stále zní jako kůň a mám ten dojem, že běhá o dost pomaleji. Takže jsem se vrátil zpět ke svému anglickému hřebci. J
Koně ovšem dostali nový prostor. Ne tak úplně jako hlavní aktéři, ale jako nové nepřátelské jednotky. Myslím tím jezdci na koních, na které musíte specificky zaútočit, abyste je dostali dolů. Mají speciální útok s rozjezdem a při větším počtu vás mohou trochu potrápit.
Kromě nových nepřátel toho bohužel moc nového v soubojích neočekávejte. Nyní můžete nově bojovat s jednoručním mečem nebo těžkou bojovou kosou. Nicméně nového gearu je poměrně málo a pokud jste byli pečliví v předešlých částech hry, stejně už to nejlepší vybavení máte. Stejně tomu je i s novými vlastnostmi, které vypadají papírově výborně, ale využitelné moc nejsou. O tom tohle DLC není.
Tohle DLC je naopak o použití staronových herních mechanismů, byť některé staré samozřejmě zůstávají.
V roli vedlejších úkolů samozřejmě zůstává stavba kamenů, dávání obětin na oltáře a místo abyste lovily drengry z Ragnarovy družiny, lovíte francouzské šlechtice, kteří jsou postrachem běžného lidu.
Další šlágrem je vedlejší sada úkolů podobná obsazování obchodních cest v Irsku. Tady neosazujete cesty, ale dostáváte úkoly podporující rebelské guerilly, které bojují proti Francouzům. Jedná se o různé přepadání kupců a eliminaci cílů. V tom rozhodně nejste sami. Máte na výběr malou družinu, kterou si můžete postupně vylepšovat a na oplátku dostanete podporu v boji. Máte na výběr střelecké jednotky nebo jednotky bojující na blízko. Podle zadání mise si můžete volit, která jednotka pro vás bude vzhledem k úkolu více nápomocna. Za smrt člena družiny je penalizace, za přežití odměna. Za splněné rebelské mise dostáváte speciální měnu, za kterou nakupujete nové zbraně, tetování a kosmetické doplňky do tábora. Upřímně, tyhle vedlejší aktivity vás po splnění desátého úkolu docela omrzí. Jsou bohužel trapně jednoduché i na nejtěžší herní obtížnost. Vaši družinu vůbec nepotřebuje a vše si klidně odmakáte sám. Ve výsledku ale ani odměny nejsou příliš lákavé, neboť jsou spíše kosmetického charakteru.
Malou snahou o inovaci je inspirace ve hře A Plague Tale: Innocence. V pařížských podzemích můžete narazit na hejna nebezpečných krys, které nemůže nijak zabít, jen je na krátkou chvíli zahnat do kanalizace. Pokud včas neutečete, za pár vteřin váš ohlodají na kost. Tento mechanismus byl vytvořen za účelem hádanek. Dám příklad. Přijdete do podzemí a musíte překonat nějaké překážky, sem tam něco posunout atd. Nicméně všude jsou hejna krys a vy musíte jejich rozhánění a následný návrat naplánovat tak, abyste přežili a dostali se na to správné místo. Kromě logických hádanek můžete krysy využít i jako záškodníky proti vaším nepřátelům. Krysy zaženete do tunelu a na druhé straně nepozorovaně jim nepozorovaně otevřete cestu k vaším nepřátelům. Ti budou sežráni zaživa.
Tato mechanika je moc fajn, ale občas je zahánění krys trochu krkolomné kvůli pohybům hlavní postavy. Chce to trpělivost, která růže přináší.
Největší a nejpozitivnější změna přichází v hlavní kampani a příběhové lince.
Tato hlavní dějová linka vám zabere zhruba 6 hodin herního času. Je velice svižná, má skvělou atmosféru a neopakující se úkoly. Moc se mi libí tento tah na branku, kdy můžete formou DLC prožít velice zajímavý příběh odehratelný ve dvou večerech. Potkáte pár zajímavých postav a zas jich není příliš mnoho, aby se vám rozdíly smývali. Toto DLC více cílí na kvalitu, nikoliv na kvantitu. Dokonce se vracíme ke staronovému plnění hlavní misí. Máte za úkol dostat pár hlavních postav, ale je jen na vás, jak tuto asasinaci vyřešíte. Klidně můžete použít hrubou sílu a probojovat se přes hordu nepřátel. Nebo budete sledovat indicie, splníte pár krátkých epizodních úkolů a získáte informace, jak by vše mohlo být vyřešeno potichu a efektivně. Někdy musíte ukradnout klíč od pokojů vrchnosti, někdy najít opilce s propustkou do paláce, někdy vysvobodit dceru hospodského, který vám ukáže tajný vchod atd. Vždycky máte na výběr z několika variant, jak misí projít k úspěšnému konci. Odměnou za toto počínání vám bude jedinečná cut scéna v hitmanovském stylu. Prostě boží. (Pozn. Většina těchto cut scén se objeví na mém youtube kanále).
V závěrečném hodnocení je jasné, že Ubisoft možná vyslyšel některá přání a udělal malý návrat ke kořenům a zachoval kvalitu toho, co razí poslední léta. Opravdu bych uvítal, aby se svět Assassins creed trochu zmenšil a více bychom se zaměřili na příběh a hlavní dějovou linku. Tohle DLC mi ukázalo, že to Ubisoft stále ještě umí. Pokud k tomu přidá svoje umění ve vypracovaných detailech krajiny a světů, mohli by nás čekat světlé zítřky. Ubisoft se vyjádřil, že plánuje své další hry z tohoto univerza mít více ve stylu life service. Pro některé hráče je to děsivé, ale pokud bych měl přísun kvalitního obsahu v podobě tohoto posledního DLC, tak souhlasím všemi deseti. DLC jednoznačně doporučuji a za těch několik euro se vyplatí…
Takže: J’aime Paris, je reviendrai un jour…