Minule jsem se v recenzi přesunul z lockdown domácnosti do uzavřeného prostoru v letadle. Ve španělském filmu „Pod bodem mrazu“ se přesuneme ještě do menšího prostoru. Konkrétně do vězeňské dodávky, kde bude probíhat boj na život a na smrt.
Děj se točí okolo dvou policistů, kteří mají jedné osudové noci převézt vězně z jedné věznice do druhé. Jeden ze zadržených je nebezpečný gangster a z obav z přepadení vše probíhá za temné a mrazivé noci. Všem vám je samozřejmě jasné, že se něco zvrtne a dojde na boj o holý život a věřte, že né všichni přežijí do závěrečných titulků.
Samotný koncept filmu je jedinečný v tom, že 90 % děje se opravdu odehrává jen v interiéru vězeňské dodávky. Celá atmosféra hraje na notu, že od smrti některé postavy dělí jen jedno otočení klíčem od cely či ne tak úplně utažená pouta. Atmosféra houstne při každém mírném pohybu postav a v hlavě diváka už létají nápady, co hlavní postavy chystají a co se může všechno stát. Například jeden vězeň potřebuje klasicky na toaletu. To znamená mu otevřít jeho malou celu a někam ho přesunout. V případě jakékoliv chyby mohou být následky pro policisty fatální, protože by museli čelit obrovské přesile na 15 metrech čtverečních. Tento nápad se prostě povedl. S tím stejným nápadem se bohužel pojí i nějaké logické nesmysly, které museli být do filmu zavedeny, aby bylo vůbec možné film natočit. Ale to je klasický Netflix, který točí mnohdy zajímavé koncepty, ale občas upřednostňuje kvantitu před kvalitou. Jeden příklad za všechny. Při prvním průšvihu co se objeví, by bylo řešením zavolat posily, které jsou jisto jistě na příjmu u převozu tekto nebezpečných vězňů. Jenže trasa naší dodávky vede nesmyslně přes místo, kde ani vysílačka nechytá radiové vlny a zrovna tam se něco stane. Náhoda? Nemyslím si.
Když však tradičně překlenete tyto drobnosti, kterých není nějak rušivě mnoho, je tu náhle film se slušným dějem a velice fajnovou stopáží 106 minut, během kterých se rozhodně nenudíte. Film navštíví pár dalších lokací mimo dodávku a nabídne vám úžasné přírodní záběry a vytříbený vkus na exteriéry z okolí Madridu v zimním období. Scéna na zamrzlém jezeře v druhé polovině filmu je fenomenální.
Herci ve filmu jsou logicky španělé a tento snímek je povětšinou jejich první velká role ve filmu. Až tedy na Javier Gutiérrez, který se objevil již ve snímku Assassins Creed. Za svůj život obdržel mnoho cen za hlavní a vedlejší role a dodává filmu punc luxusu. Nezkušenost ostatních herců způsobuje trochu kontrast, ale nevím, zda je to opravdu herci, nebo jsou některé postavy prostě nevýrazné už z pera scenáristy. Největším políčkem do výběru hereckého sboru je obsazení hlavní záporné postavy, kvůli které všechny problémy vzniknou. Ačkoliv má za sebou silný příběh, jejímu chování prostě nevěříte a s tím jsou spojené i body dolů.
Pokud tedy rozbalíte tento filmový balíček, dostanete svižnou a napínavou podívanou s dobrým nápadem a provedením. Abyste si film užili, musíte mu však nějaké drobnosti odpustit, což pro mě bylo složité, ale ve výsledku to stálo za to.