Komentář rovnou začnu zmínkou, že na tomto festivalu popkultury v Praze jsem byl podruhé a tudíž je nasnadě porovnání s předchozím (prvním) ročníkem. Tento rok jsem se zúčastnil pouze sobotního programu. Nejsilnější program je díky slavnostnímu zahájení většinou v pátek. Úvodní den byl dle slov mojí kamarádky Jany, boží. Mimochodem Jana je člověk, který se mi stará o vkládání textu do fotek na youtube. Její tvorbu můžete vidět na Křivá fotka.
Sobotní program jsme s kamarádem Jirkou odstartovali hned v deset hodin v sobotu ráno. Velice cením, že než vás vpustili do samotného O2 Universa, proběhla kontrola očkovacího certifikátu či bezinfekčnosti. Opatrnosti není nikdy dost. To platí dvounásob u takhle velkých akcích, protože O2 Universum bylo už od časných hodin narvané k prasknutí. Což mě přivádí k myšlence, zda by nebylo lepší takovou akci pořádat třeba na výstavišti v Letňanech. Současný prostor je fajn, ale rozprostření na třech patrech, kde máte k přemístění vždy jen jedno schodiště je trochu limitující. Program byl hezky uspořádán a synchronizován po půlhodinách, ale jakmile se několik tisíc lidí v jeden moment zvedne ze židle a snaží se rychle přejít do jiné přednáškové místnosti, je to masa lidí ve vznikající masivní tlačence. Takže se na naplnění sálu čeká a vznikaly časové prodlevy/posuny až patnáct minut. Taky netuším, kdo vymyslel Cosplay stage hned naproti neustále otevřenému vchodu. Takže v únoru vás bude čekat studený průvan.
Než jsem se tedy dostal do šatny a zorientoval se v rozložení místnostní, které bylo stejné jaké minule, už jsem promeškal první přednášku o 3D tiskárnách od Průši. Než přišel kámoš, měl jsem tudíž čas si projít celý areál.
Rozložení zón bylo vlastně na chlup stejné, jako rok předešlý. Jen tedy nevím, zda se něco zmenšilo, ale vedlejších aktivit mi přišlo o trochu méně, než během prvního ročníku. Bylo i velice znát, že se obměnili sponzoři. Docela mi chyběla výstava a prostor pro velké konzolové hráče, jako je Sony a Microsoft XBox. Na druhou stranu tam bylo Nintendo se svým malým stánkem, takže alespoň někdo tam držel vlajku konzolí. Nicméně zájem byl tak veliký, že jsem si ani nevšiml, zda tam byla nějaká předváděčka nového Nintendo Switch OLED modelu.
Hlavním sponzorem byla Škoda Auta. Jsem rád, že takto velký hráč na trhu i v téhle nesnadné „čipové“ situaci podporuje pop kulturní akce. Já osobně jsem nepotřeboval vidět na každém kroku jejich auta, ale zajistili převoz hlavních hereckých hvězd, ukázali nám svoji elektrickou škodovku, měli přednášku a vymysleli interaktivní hru s Laurinem a Clementem. Palec nahoru. Myslím, že toto vzájemné partnerství bylo pro Comic-Con klíčové a dodalo jim tak potřebnou podporu a polštář pro plnohodnotný ročník 2022. Doufejme.
Čímž nemyslím, že tento ročník nebyl plnohodnotný. Alespoň papírově nebyl. Nicméně pořadatelé byli postaveni před nelehkou COVID-19 dobu a posunutí o rok a půl nebylo rozhodně snadné. Proto jsem byl jeden z prvních, kdo si koupil lístek v předprodeji, abych tuto významnou akci podpořil. Jen nemohu souhlasit s tvrzením pořadatelů, že kvalitu akce posunuli na vyšší laťku, než minule. Pořád tedy vnímám vše jako takový start.
Určitě bych ale našel pár věcí, které pokročily. Tou hlavní je kvalita přednášek. Comic-Con pozval mnoho mladých tváří i mimo Fantasy festival a úroveň přednášek byla skvělá. Například na přednášku o cestování na Mars se nadalo do sálu ani dostat, jak bylo našlapáno. Kam jsem se však dostal bylo na Sářinu (Sara Polak) přednášku pod názvem Steampunk vs. Cyberpunk. Přednáška byla spíše o dopadech průmyslové revoluce a technologických expo na život běžných lidí. Přednáška byla tak vynikající, že mě ani nemrzelo, že o Cyberpunku se hovořilo asi třicet sekund.
Přednáška od hlavního sponzora Škoda auto byla spíše taková talkshow s hlavním designerem Škoda Ferat, což je automobil, který jste viděli jako první věc při vstupu na tuto akci. Minulý rok to byl KIT z Knightrider a tomu se prostě nic nevyrovná. 🙂
Povinností bylo navšívit přednášku Marka Tvrdého, který nám předvedl většinu Cyberpunkových her za posledních 30 let. Jeho přednášky mohu vždy doporučit. Je to zážitek od člověka, co se zajímá o hry celý život a chce předat svoje zkušenosti a myšlenky dalším hráčům. Paráda.
Rád bych také zmínil, že talkshow s hereckými hvězdami byly taktéž moc fajn. Šel jsem na Talk show „full of Star Wars“ s Hugh Quarshie, Natalia Tena. Tím, že hlavním moderátorem byla Alžběta Trojanová, rozhovor měl vysokou úroveň a byl příjemně veden. Na můj vkus možná občas vybočil až moc od popkulturní tématiky, ale i herci jsou jen lidi a rádi řeknou, jak se jim líbí Praha a co si myslí o politické situaci ve světě.
Ohledně hereckých hvězd byla velká smůla, že mnohé nemohli přijet. Bohužel to byli především herci, které jsem preferoval já. Holt Christopher Lambert je hvězda mého dětství. Snad se mi poštěstí v Únoru roku 2022. Čímž se dostáváme k otázce, zda má smysl jít na další ročník Comic-Conu a zda jít na celý víkend nebo jen na jeden den.
Upřímně vám doporučuji tuhle akci podpořit. Samozřejmě, má svoje mouchy a její zrod nebyl snadný. Ale když my lidé nedáme nějakou tu korunu, nebudou moci pořadatelé jít kupředu tak, jak avizují. Kolik dní je pro vás vhodných je čistě osobní preference. Je mi přes třicet let a tím, že jsem spíše gamingová osoba, tak celý víkend by byl pro mě možná trochu nudnější. Přeci jenom Comic-Con není tolik o hrách, jako o komiksech, anime, manga, Harry Potter a o seriálových hercích současnosti. Když jsem navštívil herní zónu Lancraft, tak jsem vůbec netušil, co se hraje a proč. Prý nějaký turnaj. Moderátor ale akci nemoderoval, spíše dělal show pro diváky a někdy to působilo krapet zmateně.
Pokud však máte dobrou partu lidí, klidně jděte na celý víkend, protože můžete třeba celý jeden den věnovat deskovým hrám. Na Conu je celá hala s největšími vydavateli deskovek, kde se pořádají turnaje anebo si jen můžete nějakou deskovou novinku půjčit a celé odpoledne testovat.
Jediné, na co se musíme psychicky připravit, je nákup lístku naslepo. Pokud chcete jít jen na jeden den a koupit lístek v předprodeji, tak pořadatelé nezveřejňují program moc dopředu. Časový harmonogram zveřejňují třeba jen pár dní dopředu a to já prostě nemám rád. Když cenovka lístku přesáhne na některý den tisíc korun, chtěl bych už v předprodeji mít alespoň minimální tušení, co se bude dít a kdy. Je to standardem na hudebních festivalech a jistě by to šlo zařidit i na Conu. Plánování musí tedy být občas dost komplikované pro lidi, co chtějí fotku s konkrétním hercem. Musí zaplatit dopředu, ale neví, který den tam bude. Diskuzní fóra jsou toho plná, takže je potřeba s tím počítat.
Pak možná potkáte takové malé neduhy. Musíte mít hodně hotovosti u sebe, protože jednak je v O2 Universu relativně draho (šatna, občerstvení, atd.) a tentokrát nás dokonce zasáhl masivní výpadek platebních terminálů, takže bankomaty v okruhu jednoho kilometru byly na suchu. Doufám, že tohle byla jen jednorázová chyba a O2 universum udělá opatření.
Když to všechno shrnu, stále si stojím za tím, že má smysl akci podpořit. Má svoje mouchy, které jistě budou vychytány. Kde jinde za pár stovek můžete potkat mnoho zajímavých lidí, skvělé Cosplay kostýmy, navštívit arénu stolních a retro PC her, vyzkoušet si virtuální realitu, zažít talkshow, slyšet zajímavé přednášky a nakoupit herní merch a mystery boxy.
Takže buďte super hrdiny, podporujte dobré akce a začínající tvůrce. Oni vám to v dobrém vrátí.