Matně si pamatuji, jak jsem na základní škole byl v kině Světozor na kinomatu. Každý v sále dostal plastovou krabičku s dvěma tlačítky. Rozjel se film a v jeden moment jsme byli vyzváni k hlasování pro jednu či druhou variantu pokračování interaktivního filmu. Klikali jsme jak o život a nebylo jasné, jakou variantu jsme nakonec zvolili, a moje víra v tento druh zábavy docela utrpěla. Nezachránilily to ani lapálie Kuchaře Svatopluka. Naštěstí doba pokročila a máme tu herní projekty jako jsou Life is strange, The Dark pictures Anthology, Detroit became human a mnoho dalších, které jsou na technologické špici a interakce diváka má zásadní dopad na děj.
Další takovou interaktivní vlaštovkou se vzdělávacím podtextem je série nazvaná Tvůj souboj s divočinou, která aktuálně nabízí dva interaktivní filmy: Neprochladni a Poprask na Safari.
V obou příbězích figuruje věrně známý dobrodruh Bear Grylls, který naučil několik generací, jak se mají chovat v krizových situacích v přírodě. V Neprochladni po havárii letadla přijde o paměť kdesi v horách a vy ho musíte pomocí interaktivních voleb na vašem ovladači provést skrz ledové pláně. V Poprask na safari bude Bear v roli ochránce přírody pomáhat správcům africké rezervace se záchranou divokých zvířat v ohrožení.
Oba interaktivní filmy fungují tak, že Bear vždycky vysvětlí, jaký problém před ním/vámi stojí a dá vám několik desítek sekund na rozhodnutí, co udělat. Na televizní obrazovce vám běží časovač a možné varianty dalšího postupu. Děj pokračuje dle vaší volby. Pokud by vám zvolená varianta nevyhovovala nebo jste se chtěli podívat na alternativní řešení, vždy můžete vrátit do bodu rozhodnutí.
Někdy je správná volba poměrně jasná, jindy je potřeba trochu zapřemýšlet, protože příběh pak může pro hlavního aktéra nemile skončit. Vypravěč vás poté hodí zpět před osudovou volbu a dostanete vysvětlení, co bylo špatně. Tedy co nedělat, pokud se v podobné situaci ocitnete během nějakého dobrodružství v reálném životě. Snaha o to vás zábavnou formou poučit je znatelná, avšak nijak zvlášť vtíravá.
Samozřejmě některé volby mají větší dopad na děj a jiné minimální dopad na děj. Někomu by to mohlo vadit, ale pořád jde interaktivní jednohubku s příjemnou stopáží pár desítek minut a geniálním nápadem. Samozřejmě toto dílo rozhodně nelze rozsahem porovnávat s počítačovými hrami atp.
Stejně tak všichni musí pochopit, že některá zvířata byla cvičená, aby s nimi bylo možné natáčet příběhové scény. Holt ne všechno můžete dělat s divokými tygry. Proto i autoři snímků doporučují nezkoušet tyhle věci v reálném životě a otevřeně přiznávají, že jde o připravenou fikci, která může být někdy trochu na hraně logiky a působit úsměvně.
Musím smeknout klobouk nad vynikající řemeslnou kvalitou zpracování a dech beroucími záběry na divokou krajinu. Level National Geographic completed. Nedokážu si představit, kolik práce zabralo dát toto dohromady. Bylo využito mnoho různých kamer a dronů, abyste nasáli atmosféru ledových plání či africké savany v 4K rozlišení a opravdu si připadali, že jste v centru dění. Čím větší televize, tím lepší samozřejmě.
Sledování těchto krátkých interaktivních filmů byl zábavně strávený čas a doufám, že podobné projekty budou častěji v hledáčku producentů a jejich kvalita bude jen a jen stoupat.
A co vy, poperete se s divočinou?